המתחזים - "מזון בריאות" שממש לא בריא!‎

תמי סירקיס

תמי סירקיס

מנטורית לתזונה מבריאה

שלום חברים,
בשבועות האחרונים שודרו מספר תוכניות טלוויזיה, שעסקו ב”מתחזים”, שהפילו קורבנות תמימים בפח. דרכי הפעולה של כל המתחזים די דומות: הם משרים על הקורבן תחושה של ביטחון כי הם נראים תמימים ומתנהגים בהתחלה כמו אנשים “רגילים”; ההתאהבות הראשונית היא חזקה וסוחפת, אבל התוצאות המרות מגיעות במהרה. הקורבן מבין שנפל בפח, רק אחרי שכבר נגרם לו נזק רב: גופני, רגשי, נפשי וכלכלי.
 
בעוד רבים מחבריי ברשתות החברתיות הזדרזו להאשים את הקורבנות של התרמית על שנפלו בפח ולא היו ערים ל”נוריות האזהרה” שנדלקו שוב ושוב, אני חשבתי שזה לא הוגן ללעוג לקורבנות כי יש מלכודות שכולנו נופלים בהן – בעיקר בכל מה שקשור לאוכל “בריא”.
 
קבלו ממני הצצה לרשימה קצרה (מתוך הרשימה הארוכה) של מזונות שמתחזים להיות “אוכל בריא” או “מזון בריאות” ושלל תארים מבטיחים אחרים כשלמעשה הם מזיקים לנו מאוד. אנו מתפתים לאכול אותם שוב ושוב בתקווה שהם יעזרו לנו להרגיש טוב, לרזות ולהבריא כשלמעשה קורה בדיוק ההפך. לדאבון הלב – אנו לא מבינים עד כמה נעקצנו ונפגענו אלא זמן רב אחרי. 

1. מיצי פירות

הרבה אנשים מאמינים שמיצי פירות הם מוצרים “בריאים”. אבל רוב המוצרים בקטגוריה זאת אינם באמת מיצי פירות אלא שילוב של כימיקלים ותרכיזים מסוכרים עם מים. לעיתים נוספים גם צבעי מאכל, חומרים משמרים ומשפרי טעם – ככה בשביל הכיף.

מה שבאמת עצוב הוא שגם אם המוצר מכיל 100% מיץ פירות, וגם אם סחטו לנו אותו מול העיניים – “טרי-טרי” זה עדיין רעיון רע. למה?
כי מיץ פירות הוא כמו פרי, רק בלי הסיבים הטובים. וכך יוצא שבפועל אנחנו שותים פשוט המון סוכר.

שתיה של כוס מיץ תפוזים לדוגמא שווה לאכילה של 2-4 תפוזים אשר היו יכולים למלא ולהשביע אותנו. משתיית המיץ, כמעט שאין תחושה של שובע וגרוע מזה השתייה מקפיצה במהירות את רמות הסוכר בדם, וזה רע מאוד למי שמוגדרים סוכרתיים או טרום סוכרתיים וגם לא מומלץ למי שמוגדר “בריא”.

כשצמאים – עדיף לשתות פשוט מים קרים. אפשר לתת למים טעמים עם פלחי לימון, עלי נענע או פרוסות מלפפונים. אפשר לגוון עם מים מוגזים ללא תוספות של סוכר או ממתיקים מלאכותיים; חליטות ללא סוכר וגם תה קר.

2. מוצרי מזון "דלי שומן"

“המלחמה” בשומן רווי היא הטעות הגדולה ביותר בהיסטוריה של התזונה. היא התבססה על ראיות חלשות, אשר כבר נדחו לחלוטין במחקרים רבים.
הבעיה היא ששטיפת המוח, שעברנו במשך השנים לימדה אותנו לפחד משומן ולהעדיף מזון מתועש “דל שומן”. אכן יצרניות המזון בכל תחום – עמלו לייצר מוצרים “דלי שומן”. הבעיה היא שכשמוצאים ממוצרים את השומן נפגעים הטעם והמרקמים שלהם – לכן נוספו למוצרים אלה עמילנים, פחמימות וסוכרים כדי שיהיו טעימים יותר. אכילה מוגברת של מוצרים “דלי שומן” פירושה בדרך כלל אכילה של יותר פחמימות וסוכרים שמסתתרים במוצרים מעובדים מאוד.

כך לדוגמא, בבחירת מוצרי חלב כדאי להעדיף את המוצרים הטבעיים ביותר, שמכילים אחוזים גבוהים של שומן (יוגורט ביו עם 7% שומן עדיף על 1.5% שומן); בעת הכנת רוטב לסלט עדיף להכין רוטב פשוט על בסיס שמן זית איכותי ומיץ לימון ולא לבחור רטבי סלט מתועשים “דלי שומן”.

3. מזון מתועש ללא גלוטן

אנשים רבים מעדיפים להימנע מאכילת גלוטן, גם אם הם אינם מוגדרים “חולי צליאק”. רבים מגלים שהפסקת אכילת הגלוטן תורמת להפחת הנפיחות במעיים; לירידה ברמות הסוכר בדם ולשיפורים במראה העור (בעיקר למי שסובלים מאדמומיות וגרד).

לא מפתיע לכן, שיצרני מזון רבים נכנסו לנישה של ייצור מיני מאכלים ללא גלוטן. הבעיה עם מזונות אלה, היא שהם מכילים מגוון קמחים ועמילנים אחרים שמקפיצים את רמות הסוכר בדם. בנוסף, יש בהם שומן צמחי מוקשה וחומרים כימיים אחרים אשר מאפשרים לצרכן “ללכת בלי (גלוטן) ולהרגיש עם”.

אם החלטתם להתנסות בתזונה נטולת גלוטן כדאי לבחור מזונות אמיתיים אשר אינם מכילים גלוטן באופן טבעי: ירקות, פירות ומוצרים מהחי.

אם אתם רוצים לצאת מהמעגל המתסכל של התמכרות למוצרים ש”מתחזים” להיות מזון בריא, ואם אתם רוצים למצוא תזונה בריאה באמת אשר תחזיק אתכם שבעים ובריאים לאורך זמן, אני מזמינה אתכם להצטרף לקורס הדיגיטלי שלי היסודות לתזונה המבריאה.

כיוון שהכי כיף לצאת לדרך חדשה עם חברה או בן משפחה קבלו את הקורס בשיטת 1פלוס 1 – כלומר על כל רכישה של הקורס מקבלים עוד שם משתמש וסיסמא ללא תוספת עלות כדי לתת לחבר. לקבלת פרטים נוספים לחץ כאן.

עגבניות ממולאות באורז

עגבניות ממולאות באורז זאת מנה נהדרת לארוחות הקיץ הקלילות: המנה צמחונית ולכן מתאימה להיות תוספת בארוחות בשריות או חלביות. ללא גלוטן, באופן טבעי ואינה יקרה בזכות השימוש בירק שנמצא בשיא העונה.

גם מלאכת ה”מילוי” של העגבניות קלה מאוד ולא דורש ניסיון או מיומנות קודמת.

אפשר להגיש את העגבניות חמות וטריות אך גם למחרת, לאחר קירור במקרר וחימום מחדש במיקרו – הן נפלאות.

הקישור למתכון לרשותכם כאן:

לקורס הדיגיטלי שלי
יסודות התזונה המבריאה
כבר נרשמתם?

זכרו, המפתח לשינוי בחיים הוא החלטה שפשוט לוקחים!

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מוזמנים לעקוב

אני מעלה תוכן מעניין ומתכונים טעימים