fbpx

שלום חברים,
השבוע אני מביאה לכם שני קטעי וידיאו שאני מקווה שיעניינו אתכם:
האחד שלי, מתוך ראיון שקיימתי בערוץ הראשון בתחילת השבוע אודות ספרו “המוח הלבן” של דר’ דויד פרלמוטר, נויורולוג אמריקאי. הספרים של פרלמוטר עושים גלים והדים בעולם הרפואה מזה שלוש שנים, הם בראש רשימות רבי המכר והוא נואם מבוקש בכל העולם. פרלמוטר הוא אחד הרופאים הראשונים שהגדיר שיש קשר בין תזונה עתירת גלוטן בפרט ופחמימות בכלל לבין תחלואת מוח כמו דימנציה ואלצהיימר.
לצפייה בראיון לחצו על התמונה-

 

תמי סירקיס- ראיון טלוויזיה

 


 

הסרטון השני הוא של הרצאה (באנגלית) של דר’ סאלים יוסוף, שמטלטלת את עולם הרפואה. דר’ יוסוף הוא קרדיולוג קנדי ממוצא הודי ונשיא איגוד הלב העולמי (World Heart Federation). הרופא המוערך נשא לפני שבוע נאום בכנס קרדיולוגים בציריך וטלטל את עולם הרפואה בקביעות שלו מה מועיל ומה מזיק לבריאות לבבית (ספויילר- ההפך ממה שאמרו לנו שנים). דר’ יוסוף מרצה באנגלית די פשוטה (הסרטון עדיין ללא תרגום לעברית) ולכן אני ממליצה לצפות בו, כדי להבין את עומק הטלטלה.
למען מי שמעדיף לקבל תמצות הנה לכם עיקרי הדברים, אשר מבוססים על מחקר תצפיתי ענק: 150,000 איש, מ-17 ממדינות במשך 5.5 שנים (מה שמגיע ל 825,000 שנות אדם).

▪ מניתוח הנתונים עולה, שההנחיות הקיימות לאוכלוסיה, להפחית בצריכה שומנים ולאכול במקומם יותר פחמימות היא פשוט שגויה. הממצאים מראים שעליה בצריכת פחמימות מגבירה בצורה מובהקת את הסיכוי לחלות במחלות לב ודווקא צריכה מוגברת של שומן רווי מגינה על הלב ומקטינה סיכויי תחלואה לבבית.
▪ בנקודה זאת ההרצאה מכה גלים כי הוא יוצא באופן ישיר כנגד הנחיות התזונה של ארגון בריאות הלב האמריקאי (The American Heart Association) ושל ארגון הבריאות העולמי של האו”ם (The World Health Organization). הוא אומר שהם פשוט טעו.
▪ בעזרת גרפים מאוד ברורים דר’ יוסוף מראה שצריכת פחמימות של מעל 55% מסך הקלוריות ביום מכניסה את האנשים לטווח הסכנה של מחלות לב בעוד שארגון הבריאות העולמי מציע לצרוך עד 75% – זאת כמות גדולה מדי של פחמימות -ולא נכון.
▪ לעניין מוצרי חלב רזים (חלב דל שומן וכד’) ציין הרופא שאין בסיס מדעי או רפואי להנחיות לצרוך אותם. נהפוכו – להפתעת הסוקרים נמצא שעליה בצריכה של מוצרי חלב שמנים כמו גבינות שמנות וחמאה תרמה לבריאות הלב ולא ההפך.
▪ הרופא אומר שההנחיות להפחית שומן רווי היו פשוט לא נכונות. יחד עם זאת, הוא נזהר ולא ממליץ המלצות גורפות של צריכות כמויות ענק של שומן – אבל ציין שחזרה לשומנים “טבעיים” כמו שומן מהחי מומלץ על פני צריכת שומנים צמחיים מתועשים (כדוגמת שמן תירס, קנולה וסויה), אשר הומלצו לצריכה בלחץ תעשיות השמן ולא מסיבות בריאותיות. ארגון בריאות הלב האמריקאי המליץ ללא ביסוס ואירגון הבריאות העולמי חזר על ההמלצות ללא בדיקה נוספת.
▪ מהמחקר עולה שלצריכת שומן ממוצרי חלב יש השפעה חיובית על בריאות הלב; לצריכת שומן מבשר אדום ומביצים יש השפעה נייטראלית וצריכת שומן ממקורות של עוף דגים תואמת באופן חיובי לבריאות הלב. מה שפוגע בבריאות הלב היא הצריכה המוגברת של פחמימות.
▪ צריכה של ירקות ופירות משפיעה לטובה על בריאות הלב; לצריכת קטניות יש השפעה חיובית על בריאות הלב.
▪ המחקר עסק גם בבדיקת הקשר בין צריכת מלח לבין לחץ דם ומחלות לב – מסקנות דר’ יוסוף הן שצריכת נתרן אינה מהווה סיכון למחלות לב. הוא ממליץ להגביל צריכת מלח למי שסובלים מל”ד גבוה אבל מי שאינו בקבוצה זאת לא צריך להקטין כמויות מלח, כי זה מיותר. יתרה מכך צמצום חזק מדי של צריכת הנתרן מזיקה לגוף – כי הגוף זקוק למלחים, בעיקר בתהליכי ריפוי הגוף ומניעת זיהום. צימצום מוגזם של צריכת מלחים – מחלישה את מערכת החיסון בגוף ולא תורמת לבריאות לבבית. ההמלצה היא לצרוך 5-3 גרם נתרן ביום לא פחות.
▪ נקודה מעניינת נוספת שעלתה בהרצאה היא התובנה שככול שההכנסה הממוצעת יורדת – החלק היחסי של המזון בהוצאות עולה. מה שנשמע מאוד הגיוני – במדינות עניות אנשים מוציאים אחוז גבוה יותר מההכנסה הפנויה על אוכל ולכן יש אצלם נטייה לאכול אוכל זול יותר (ולא בהכרח אוכל בריא יותר).
▪ המרצה חוזר על התובנה ש”מחקר 7 המדינות” אשר היווה את הבסיס להנחיות הגורפות לצמצם צריכת שומן רווי למען בריאות הלב – היה מפוברק. פשוט כך – מפוברק.

משפט הסיום המוחץ של דר’ יוסוף היה – “כדי לשמור על בריאות הלב שלכם: בפעם הבאה שאתם קונים המבורגר – איכלו את הבשר וזירקו את הלחם!“.

מדהים!!! ההרצאה הזאת כבר מעוררת תגובות רבות בקרב מי שתומכים בממצאי המחקר והמסקנות וכן בקרב מי שמסרבים לקבל אותן ודואגים שמא הציבור יפסיק להקשיב לרופאים ויאכל אחרת…

הנה ההרצאה במלואה-

 

 

שלכם,

תמי

 

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן