fbpx

סוכרת ואלצהיימר - יש קשר!

תמי סירקיס

תמי סירקיס

מנטורית לתזונה מבריאה

שלום חברים,
השבוע שוחחתי עם מתאמנת חדשה שנכנסה לסדרת שיחות אימון אישיות. נקודה חשובה שצצה בשיחה הייתה ההערה שלה שיש לה “רק טרום סוכרת” ולכן אינה משוכנעת שהיא צריכה להפחית את הפחמימות בתזונה שלה. שלחתי אותה לראות את הכתבה על המחקר של פרופ’ דוד טנה, מנהל מערך שבץ המוח, במחלקה הנוירולוגית ומדעי המוח, במרכז הרפואי ע”ש שיבא, תל השומר. הסרט שודר בערוץ הראשון ויתכן שרבים בכלל לא שמו אליו לב. וזאת הזדמנות טובה להזכיר את המחקר הזה גם לכם!

פרופ’ טנה פרסם מחקר מעקב, שנערך על פני 20 שנה ומצא שיש קשר מובהק בין “טרום סוכרת” לאלצהיימר ודמנציה. מדובר במחקר ישראלי חשוב ופורץ דרך, שעקב במשך 20 שנה אחרי מאות חולי סוכרת ובחן, מדי כמה שנים, את היכולות הקוגניטיביות שלהם. כבר היום ידוע שמי שחולים בסוכרת, בוודאי אם אינה מאוזנת כמו שצריך, מועדים יותר לפגיעה קוגניטיבית לטווח ארוך – החל מירידה בזיכרון ועד אלצהיימר ודמנציה. הממצאים מבוססים על מחקר ארוך טווח בו החולים נמצאו במעקב קוגניטיבי שכלל מבדקים וכן בדיקות MRI.

נגן וידאו
המחקר מעלה כי בתום מעקב של 20 שנה נמצאו תוצאות מובהקות שגם מי שמוגדרים “רק” “טרום סוכרת” פיתחו יותר מחלות קוגניטיביות: אלצהיימר ודמנציה ממי שהורמון האינסולין עבד אצלם טוב יותר. חשוב להבהיר שפרופ’ טנה מדגיש שגם מי שסובלים מתנגודת אינסולין מבלי לחלות ממש בסוכרת – מועדים לסבול מירידה בתפקודים הקוגניטיביים ברבות השנים והנושא דורש מעקב וטיפול.

גם בספרים ובמחקרים של דר’ דיוויד פרלמוטר מחבר סדרת הספרים “המוח הלבן” נמצא קשר ישיר בין דמנציה, אלצהיימר ופרקינסון לבין תזונה עתירת סוכרים וגלוטן. ההנחה של החוקרים בישראל היא, שהקשר בין שתי המחלות (סוכרת ואלצהיימר) מבוסס על מחלות כלי דם, שנובעות מהסוכרת ופוגעות במוח וגם מניוון המוח עצמו. לא מדובר בצירופי מיקרים אלא בקשר נסיבתי ברור.

מסקנה חד משמעית ראשונה של החוקרים היא שאורח חיים בריא יכול למנוע הן את הסוכרת והן את התוצאות הקוגניטיביות בהמשך הזמן. בנוסף, ציין פרופ’ טנה שבקופת חולים בישראל בודקים באופן שיגרתי סוכר ו- A1c – מדד שמשקף את רמת הסוכר בשלושה חודשים וגם העמסת סוכר כך שיש אצל רופא המשפחה בדיקות מצוינות לזהות גם מי שנמצא בטרום סוכרת בשלבים הראשונים.

בכתבה בערוץ הראשון, לא נאמר בצורה ברורה מהו “אורח החיים הבריא” המומלץ אשר יעזור לעצור התקדמות של סוכרת סוג 2 ושל טרום סוכרת. לצערי, רוב החולים מקבלים הנחיות לעבור לתזונה דלת שומן (ועתירה בפחמימות) כדי לרדת במשקל. הבעיה היא שזאת בדיוק התזונה אשר מלבה את הסוכרת ומגבירה את הסכנה ל”התקדם” מ”טרום סוכרת” לסוכרת ממש ובהמשך לסבול מירידה חדה בתפקודים הקוגניטיביים.
.
מתוך העבודה שלנו עם מטופלים אנחנו יודעים, שדרך טובה לעצור את ההידרדרות של טרום סוכרת היא לצמצם את כמות הסוכר בפרט והפחמימות בכלל ולעבור לתזונה מבריאה, שכבר עזרה לרבים כל כך להאט את קצב ההחמרה של הסוכרת ולהיכנס ל”רמיסיה” ברורה בבדיקות הדם.

לקבלת פרטים על שיחות אימון בריאות להורדת סוכר לחץ כאן

השבוע ביום הסוכרת הבינלאומי 14/11 – אירחתי בפינה של בתוכנית פותחים יום ברשת 13  – את גולדי אלישר. גולדי היא חולת סוכרת סוג1 ומומחית למתכונים דלי פחמימה. יש לה קבוצת פייסבוק גדולה ובה היא מעלה מתכונים ותפריטים לחולי סוכרת (סוג1 וסוג2), שמחפשים מתכונים טעימים, דלי פחמימות שמתאימים לסוכרתיים. 
 
הכנו ביחד פיצות אישיות מבצק גבינה ושקדים – היה טעים מאוד! 
לפניכם הסרטון והמתכון מתחתיו.
נגן וידאו

הקישורים למתכון לרשותכם כאן:

שיתוף

מוזמנים לעקוב

אני מעלה תוכן מעניין ומתכונים טעימים

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן