fbpx

למה כולסטרול הוא חבר?

תמי סירקיס

תמי סירקיס

מנטורית לתזונה מבריאה

הפעם אני שולחת לכם שני מתכונים צבעוניים וטעימים אשר יעשו לכם כל ארוחה הרבה יותר שמחה והרבה יותר בריאה: סלסה מנגו פיקנטית ופסטו עלים ירוקים. את הפסטו הכנתי השבוע באולפן “פותחים יום” בפינה הקבועה שלי ובסרטון תראו שהייתה לנו “תקלה טכנית” מצערת בשידור חי…

אבל לפני המתכונים אני רוצה לחזור לנושא, שעולה כמעט בכל שיחת פתיחה שיש לי עם מתאמן חדש בדרכו לתזונה המבריאה: “מה יהיה עם הכולסטרול?!”. התשובה הקצרה היא: “יהיה בסדר. כולסטרול הוא חבר!”. והתשובה הארוכה היא שחלק גדול ממה שהפחידו אותנו בקשר לכולסטרול פשוט לא נכון.

הנה כמה נקודות חשובות:

1. במשך שנים, ללא בסיס מדעי איתן, רשויות הבריאות בכל העולם המליצו לצרוך מזון דל בשומן רווי ולהקפיד על מדדי כולסטרול נמוכים – כדי לתרום, לכאורה, לבריאות הלב. כבר בשנת 2015 הנחיות התזונה ממשרד הבריאות האמריקאי ציינו שאין ממצאים או סיבה להגביל אכילת מזון עתיר כולסטרול. המסר נאמר בקול ענות חלושה, כך שגורמי בריאות רבים בכל העולם עדין מטיפים נגד מזון עשיר בשומן רווי.

2. כולסטרול הוא מולקולה שומנית. הכולסטרול חשוב ונחוץ לכל תא ותא בגוף שלנו: עצמות, שרירים, הורמונים, מערכת הרביה, מערכת העיכול, תפקודי המוח, זיכרון, תנועה – הכל.

3. ברמות נמוכות מדי של כולסטרול הבריאות הגופנית והנפשית שלנו נפגעת. ללא כולסטרול היינו מתים. הכולסטרול הוא מרכיב חיים כל כך נחוץ עד שהכבד שלנו יודע לייצר כולסטרול, כדי שלא להיות תלוי רק בתזונה שלנו.

4. ראשית יש להבין שמה שנמדד בבדיקות הדם שלנו: LDL, HDL, טריגליצרדילים וה-TOTAL הם סוגים שונים של ליפופרוטאינים: שילובים שונים של מולקולת שומן עם חלבון, בדחיסות שונה, שנעות במחזור הדם. אפשר לומר שהליפופרוטאינים הם כמו “משאיות” אשר מעבירות כולסטרול מאיזור לאיזור ומאיבר לאיבר לפי הצורך של הגוף. אין באמת “טוב ורע”.

5. כל השיח על “כולסטרול טוב” ו”כולסטרול רע” – הוא פשטני ומבלבל. הבדלים בין HDL ל-LDL הם הדחיסות שלהם והתפקיד שהם ממלאים: ה- LDL מפיץ כולסטרול טרי לאיברי הגוף השונים. ה- HDL דחוס יותר אוסף כולסטרול מהתאים למיחזור בכבד. נוהגים לקרוא לראשון הכולסטרול “הרע” ולשני HDL – הכולסטרול “הטוב”. אבל, כפי שלא נכון לדבר על תאי הדם השונים במונחים של “תאי דם טובים” או “תאי דם רעים” כי לתאי דם שונים יש תפקידים שונים. כך גם צריכה להיות ההבנה שכל צורות הליפופרוטאינים יש תפקיד וחשיבות.

6. ההסברים מתחילים להסתבך כשמתברר שבבדיקות המעבדה שלנו נמדדים בפועל רק ה טריגליצרידים, HDL וה-TOTAL מה שמצריך נוסחאות וחישובים להערכת כמות ה- LDL וה- VLDL (שהוא LDL דחוס מאוד – ומכיל בעיקר טריגליצרידים). ה-VLDL הדחוס והדביק נעשה מזיק יותר לכלי הדם ככול שיש רמות גבוהות של גלוקוז בדם, אינסולין ורמות דלקת.

7. הכבד מייצר וממחזר כולסטרול, לכן, במעבר לתזונה דלת פחמימות, יחד עם הירידה במדדי הסוכר בדם יורדים גם מדדי הטריגליצרידים (כי הם שומנים שמיוצרים בכבד בזמן שיש עודף פחמימות). דווקא תזונה עשירה בשומן רווי – ביצים, חמאה, בשר דגים שמנים וכו’ מעלה את רמות ה-HDL – שתי תוצאות טובות מאוד של התזונה המבריאה.

 

למקורות נוספים להמשך קריאה ולימוד בנושא – לחצו כאן

בשיחות אימון איתי אנחנו עוברים בצורה מסודרת על כל המדע הטוב והנסיון של רבים כדי להתאים לכם את תוכנית הפעולה – יד ביד צעד אחר צעד כל הדרך עד לקבלת התוצאות המבוקשות. להשארת פרטים לאימוני בריאות אישיים לחצו כאן

“אבל קודם זה עבד…” מלמלתי שוב שוב כשמעבד המזון סירב לעבוד בשידור חי. השבוע בפינה שלי בתוכנית “פותחים יום” בערוץ 13 הייתה לנו תקלה טכנית מצחיקה ואתם מוזמנים לראות:

הקישורים למתכונים לרשותכם כאן:

שיתוף

מוזמנים לעקוב

אני מעלה תוכן מעניין ומתכונים טעימים

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן