סוף סוף מכירים גם ב"טרום סוכרת"‎

סוף סוף מכירים גם ב"טרום סוכרת"‎

תמי סירקיס

תמי סירקיס

מנטורית לתזונה מבריאה

שלום חברים,
אני מתרגשת לספר לכם חדשות נפלאות: האגודה האמריקאית לסוכרת (ADA) קבעה, שתזונה דלה בפחמימות היא האפשרות הטובה ביותר לשיפור ושליטה על רמות הסוכר למי שיש סוכרת מסוג 2 (1 מכל 3 אמריקאים), מבוגרים עם סוכרת מסוג 1 וגם למי שמוגדר "טרום סוכרתי". ולמה זה מרגש? כי סוף סוף מכירים בתזונה דלה בפחמימות (ואף דלה מאוד בפחמימות) כאופציה תזונתית טובה לטפל בסוכרת (סוג 1 ו-2) וגם בטרום סוכרת (עד עכשיו הדגשים היו על טיפול תרופתי ותפריט דל שומן).

לפני פחות מחודש, ב-18 באפריל, פרסמה האגודה האמריקאית לסוכרת (ADA) דו"ח חדש שכולל את ההמלצות שבקונצנזוס לגבי תזונת מבוגרים עם סוכרת. זהו העדכון הראשון מזה 5 שנים, הוא כולל גם, בפעם הראשונה, אנשים עם טרום סוכרת. ההמלצות, מבוססות על מחקרים, וכיוון שאין מספיק מידע הן אינן מיועדות לאוכלוסיות של ילדים, נשים בהריון ואנשים עם הפרעות אכילה.

המטרות של הטיפול התזונתי דל הפחמימה כוללות:
1. קידום של מזונות בריאים ודפוסי אכילה על מנת לשפר את השליטה ברמות הסוכר בדם וגורמי סיכון אחרים;
2. לרדת במשקל ולשמור על משקל גוף תקין וקבוע;
3. לעכב ואף למנוע את הסיבוכים המוכרים של סוכרת: פגיעה בעיניים; בכליות; קטיעת איברים; תחלואה לבבית ועוד.

המלצה לתזונה דלת פחמימות

צוות המומחים בדק מחקרים אודות מספר סגנונות אכילה ונמנע מלנקוט עמדה חד משמעית לגבי "מידה אחת שמתאימה לכולם". סיכום הקונצנזוס של כל מחברי הדו"ח כולל המלצה למי שמטפלים בחולי סוכרת לגלות גמישות אך מציע באופן גורף:

  • להעדיף ירקות דלי עמילן ופחמימות;
  • לצמצם צריכת מזון עם תוספי סוכר ודגנים מעובדים
  • להעדיף, עד כמה שאפשר, מזון לא מתועש או מעובד
  • נמצאו ראיות טובות לכך שהקטנת צריכת הפחמימות הכוללת של סוכרתיים הביאה לשיפור ברמת הסוכר שלהם. גישה של דל-פחמימות יכולה להיות מיושמת במגוון דפוסי אכילה העונים על הצרכים וההעדפות האישיות של החולה.
  • עבור מטופלים עם סוכרת מסוג 2 שלא מצליחים לעמוד ביעדים הגליקמיים או כאשר יש רצון להפחית את כמות התרופות נגד סוכרת שהם נוטלים – נמצא, שמעבר לתזונה דלה בפחמימות או דלה מאוד בפחמימות (קטוגנית), יכול להיות פתרון.

הדו"ח וההמלצות מבוססים על ניתוח תוצאות של מחקרים קליניים שונים, אשר הישוו בין סגנונות אכילה שונים, והשפעתם בטווח הקצר והארוך על מדדים כמו רמות הסוכר בדם; רמת ה- A1C (המוגלובין מסוכרר); טריגליצרידים; HDL כולסטרול; לחץ דם; משקל ומינון התרופות לסוכרת. נמצא בבירור שתזונה דלה בפחמימות ודלה מאוד בפחמימות היו היעילות ביותר לאורך זמן.

הדו"ח מדגיש את היעילות של הטיפול התזונתי באנשים עם סוכרת וטרום סוכרת, לא רק במישור הבריאות אלא גם בעלות הכלכלית של הטיפול במי שחולה. זאת, כי הנטל הכלכלי של התחלואה בסוכרת בארה"ב הוא אדיר וללא צעדי עצירה הוא צפוי להמשיך לגדול.

נתוני עלויות כלכליות ונתוני תחלואה בסכרת 2018

מחברי הדו"ח מדגישים שיש להתאים את התזונה לאדם באופן אישי ולשנות אותה בהתאם לתוצאות הטיפול. יש לבצע אבחון והערכה מחודשת מדי פעם, בהתאם לשלבי החיים של החולה ובהתאם לשינויים במצב בריאותו.

הדו"ח גדול ומכיל המון מידע. אני מבטיחה לשתף אתכם בעתיד בתובנות נוספות מתוכו ובמידע חשוב ליישום.

לקריאת כל הדו"ח באתר ה-ADA לחץ כאן :

בינתיים, 

אם אתם מבינים שיש מה לעשות וסוכרת היא איננה גזרת גורל, מחלה כרונית חשוכת מרפא שאין ממנה החלמה,

 ואם השתכנעתם מהדו"ח שקיים קשר ומתאם חיובי בין תזונה דלת פחמימות לבין שיפור במדדים של מי שמוגדרים חולים בסוכרת סוג 2 וגם למי ש"רק" מוגדרים כ-"טרום סוכרתיים", 

ואם אתם מחפשים דרך לעבור לתזונה שכזו בצורה מושכלת והדרגתית, באופן שיתאים לכם – אתם מוזמנים ליהנות מהקורס הדיגיטלי שלי, בו אני מובילה אתכם יד ביד צעד אחר צעד עד שתגיעו ליעד שלכם ותמצאו את התזונה שהכי מתאימה לכם. 

לקריאה נוספת והזמנת הקורס לחצו כאן:

פסטו עלים ירוקים

בעוד כמה ימים נצא עם הילדים שלנו למדורות בית הספר, אולי חלקנו אפילו נקיים "מדורה של גדולים" או פשוט ננצל את מזג האוויר לפיקניקים על האש. 

בשבועות האחרונים נתתי מגוון מתכונים וטיפים בקשר לסטייקים ובשר ולכן אני מבקשת להזכיר את החשיבות של הרטבים הטעימים על וליד הבשר שלנו.
פסטו עלים ירוקים (ללא תוספת גבינה) יכול להיות תוספת מרעננת וטעימה על הסטייקים או השיפודים שלכם. מכינים בבית ומביאים למדורה!

הקישורים למתכונים לרשותכם כאן:

לקורס הדיגיטלי שלי
יסודות התזונה המבריאה
כבר נרשמתם?

זכרו, המפתח לשינוי בחיים הוא החלטה שפשוט לוקחים!

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מוזמנים לעקוב

אני מעלה תוכן מעניין ומתכונים טעימים