fbpx

מותק שלי - אולי נעשה משהו עם הסוכרת?

תמי סירקיס

תמי סירקיס

מנטורית לתזונה מבריאה

שלום חברים,

ב-14/11 בכל שנה מציינים בכל העולם את יום המודעות לסוכרת. התאריך הנבחר כי הוא יום הולדתו של פרדריק בנטינג, אשר גילה את האינסולין בשנת 1922. מספר החולים בסוכרת נמצא בעלייה קבועה ומערכות הבריאות בכל העולם קורסות תחת הנטל של הטיפול בחולים בסוכרת עצמה ובעיקר במחלות שבאות בעקבותיה: מחלות עיניים, עיוורון, קטיעת גפיים, מחלות כלייה ומחלות לב. ביום הזה מנסים להגביר את המודעות למחלה כדי לעצור אותה ואף לעזור לאנשים להסיג את המחלה (מלשון נסיגה).

ננצל את ההזדמנות לעשות קצת סדר ולהגיד שיש בעצם שלושה מצבים של “סוכרת”: סוכרת סוג1, סוכרת סוג2 וטרום סוכרת סוג2.

סוכרת סוג 1מחלה של תלות באינסולין כתוצאה ממחסור באינסולין: נגרמת ממחלה אוטואימונית: מצב בו הלבלב נפגע ממערכת החיסון של הגוף עצמו והוא מפסיק לייצר אינסולין (או קטיעה של הלבלב). במצב כזה רמת הגלוקוז (הסוכר) בדם נשארת גבוהה כי אין אינסולין אשר מאפשר את כניסת הגלוקוז לתאים. בעבר מצב זה הוגדר “סוכרת נעורים” כי רוב החולים בו היו ילדים ובני נוער. היום יש גם מבוגרים שסובלים מסוכרת סוג1 .

בינתיים, אין ריפוי לסוכרת סוג1, אבל בהחלט אפשר לנהל אותה בצורה טובה כדי לשמור על הבריאות לאורך שנים. חולי סוכרת סוג1 חייבים למדוד את רמות הגלוקוז בדם באופן קבוע ואפילו רציף; לקבל הזרקות של אינסולין בסיסי ותוספות בזמן ארוחות, כדי להחזיק את רמות הסוכר שלהם קבועות; פעילות גופנית ותזונה בריאה – שהיא תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים טובים.

סוכרת סוג 2מחלה של תנגודת אינסולין כתוצאה מעודף אינסולין: – מחלה “מתקדמת”: מצב בו התאים בגוף מפתחים עמידות לאינסולין ולא מאפשרים לסוכר להיכנס. במצב כזה רמת הגלוקוז (הסוכר) בדם נשארת גבוהה למרות שרמות האינסולין תקינות ואף גבוהות. בעבר מצב זה החל בגיל מבוגר של אוכלוסיות מסוימות אך ב-30 השנים האחרונות, יחד עם עלייה דרסטית בהשמנת היתר גם הסוכרת סוג2 מתפשטת בעולם כאילו הייתה מחלה נגיפית. היום גם ילדים ובני נוער חולים בסוכרת סוג2. חלק ממי שסובלים מסוכרת סוג1 יפתחו גם סוכרת סוג2 כתוצאה מהזרקת יתר במשך שנים כך שגם הם חווים תנגודת אינסולין.

בינתיים, אומרים לחולי סוכרת סוג2 שאין ריפוי למחלה, אבל אפשר לנהל אותה בצורה טובה, ל”הסיג” אותה (מלשון נסיגה) ולחזור למדדים טובים יותר ואף לשמור על הבריאות לאורך שנים. חולי סוכרת סוג2 יכולים למדוד את רמות הגלוקוז בדם באופן קבוע ואפילו רציף – כדי לזהות אילו מזונות מקפיצים להם את הסוכר במיוחד; אפשר לנהל סוכרת סוג2 בעזרת פעילות גופנית ותזונה בריאה – שהיא תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים טובים.

מותק שלי - אולי נעשה משהו עם הסוכרת?

טרום סוכרת סוג 2מצב התחלתי של סוכרת סוג2 והזדמנות להקדים ולפעול כדי שלא להגיע לסוכרת סוג 2. זהו מצב בו התאים בגוף רק מתחילים לפתח עמידות לאינסולין ורמות הסוכר וה-A1C מתחילים לטפס. בעבר מצב זה עבר כמעט ללא טיפול, אל עם המלצה כללית של “לרדת במשקל”. אפשר לנהל טרום סוכרת סוג2 ואף ל”הסיג” אותה (מלשון נסיגה) בעזרת פעילות גופנית ותזונה בריאה – שהיא תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים טובים.

כיום יש בישראל יותר מחצי מיליון חולי סוכרת סוג2 וכ-750,000 חולי טרום סוכרת. לדעתי, לא מדובר בגזרת גורל אלא במצב שאפשר לשנות ולשפר בעזרת (כן, ניחשתם..) פעילות גופנית ותזונה בריאה – שהיא תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים טובים.

רוצים לעצור את ההתדרדרות שלכם לסוכרת? עדיין לא מאוחר! קבעו שיחת יעוץ עוד היום!

חכמת המספרים הקטנים גורסת ש”קל יותר לאזן מעט סוכר עם מעט אינסולין מאשר הרבה סוכר עם הרבה אינסולין“. הלוואי שיכולתי לקחת את הקרדיט לרעיון הזה – אבל הוא של אחד האנשים שאני מאוד מעריכה דר’ ריצ’רד ברנשטיין. השלב הראשון בהבנת תזונה המבריאה – שבעיקרה היא תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים טובים היא ההסכמה לוותר על פחמימות מורכבות (וקטניות ודגנים מלאים) כמקור אנרגיה והמעבר לצריכה מוגברת דווקא של שומן רווי (חמאה, שומן בקר, שומן דגים) ושומנים טובים מהצומח: זית, אבוקדו וקוקוס. הגוף יודע לשרוף גם שומנים וגם פחמימות – אבל כל עוד רמות הסוכר והאינסולין בדם גבוהות הגוף לא נכנס ל”מוד” של שריפת שומנים.

בשנים האחרונות מתרבים המחקרים אשר מחזקים את הגישה, שגורסת שתזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים עדיפה למי שחולים בסוכרת, למי שרוצים לרדת במשקל ולמי שרוצים לשפר מדדי בריאות אחרים (וזה בעצם כולל כבר את כולנו).

דר’ ריצ’רד ברנשטיין אובחן עם סוכרת סוג 1 כשהיה ילד בן 12 ב-1946 ובניגוד לרוב המטופלים בני דורו, אשר השתכנעו לאכול הרבה פחמימות ולנסות “לאזן” את עצמם עם הרבה אינסלוין – ברנשטיין בחר לחיות בתזונה דלה בפחמימות ולהזריק מעט אינסולין. ברנשטיין, שהיה בשנות ה-20 לחייו מהנדס, החל למדוד ולרשום לעצמו את רמות הסוכר על בסיס קבוע ומדויק מספר רב של פעמים ביום. הוא גילה, שהסוכר שלו “קופץ” ו”צולל” כל הזמן. הוא מצא שבכל פעם שהוא אוכל מזון עם פחמימות (לחם, קטניות, תפוח, בננה, עוגה, אורז, דגני בוקר ללא סוכר וכו’) הסוכר קופץ. מאידך, כשהוא מזריק אינסולין לפי ההערכה כמה צריך הסוכר צולל. חשוב לציין, שגם אם הצליח לשמור על רמה ממוצעת ומאוזנת של סוכר בדם במשך היום – תמיד חווה את העליות והירידות אשר הקשו על התמדה באורח חיים רגיל והגבירו את הסכנות של הסיבוכים של סוכרת.

דר’ ברנשטיין גילה מהר מאוד שהוא מגיע ל”איזון” נוח ומדויק כשהוא ממעיט מאוד בפחמימות ומחזיק את עצמו שבע ושמח עם מזון עשיר בשומנים וחלבונים. כאמור, למרות שסוכרת סוג1 וסוכרת סוג2 הן מחלות שונות במהותן (בסוכרת סוג 1 – הגוף לא מייצר אינסולין ובסוכרת סוג 2 הוא מייצר יותר מדי אינסולין) השורה התחתונה היא זהה – עודף סוכר בדם. לפי דעתו של דר’ ברנשטיין גם הפתרון זהה – תזונה דלה בפחמימות כדי לשמור על רמה אחידה ונמוכה של סוכר בדם.

כדי לעזור לסוכרתיים אחרים ליהנות משיטת הטיפול שלו בעצמו – שאז נראתה מאוד משונה – ברנשטיין הלך ללמוד רפואה בגיל 45 והיום (בגיל 82 – שיהיה בריא) אחד ממובילי הדעה בתחום של טיפול בסוכרת והשמנת יתר על ידי תזונה דלת פחמימות מוקפדת. אני מקווה שברור שלא מדובר ב”ריפוי” אלא צורה של “רמיסיה” – בה רמות הסוכר בדם תקינות ונורמליות בזכות מיעוט פחמימות ומינונים מינימליים ומדויקים של תרופות. המחלה לא חולפת רק נטופלת בצורה יעילה ומיטבית.

לשמחתי, גם מטופלים שלי מגלים מדי יום שהמעבר לתזונה מבריאה – פפי”ש פחות פחמימות יותר שונים. תורמת לשיפור מדדי הסוכר בדם, לירידה במשקל ולתחושה כללית טובה יותר.

 

לפניכם סרטון אנימציה שמסביר מציין את הרעיון ואת החשיבה:

נגן וידאו

המידע הניתן כאן מהווה חומר למחשבה ואינו מהווה ייעוץ רפואי בשום פנים ואופן. כאן, כמו בכל מצב שקשור לבריאות או התמודדות עם אתגרים בריאותיים מומלץ להתייעץ עם הרופא.

ובלי מתכון אי אפשר – והפעם המתכון הכי עונתי שיש “מתכון לכבישת זיתים” – בימים אלה מוסקים את הזיתים ומי שלא מכין מהם שמן זית מחפש כיצד לכבוש אותם לאכילה.

את הזיתים האלה מסקתי במו ידיי מעצי הזית של משפחת קלינגר מחוות “מעיין הנעורים” ליד קיבוץ משאבי שדה וקיבוץ רביבים. את העצים, שבפתח הבית, נטעה משפחת קלינגר יחד עם שמעון פרס בביקור שלו בחווה והם מסמלים אופטימית של עשייה, ציונות, הגשמה וחריצות.


את המתכון לכבישה קבלתי ממשפחת עמאש מג’סר א-זרקא, שמכינים ככה את הזיתים שלהם כבר דורות. 

טיפ ראשון וחשוב: כיוון שמדובר בזיתים סגולים “נפוחים” אסור “לדפוק” אותם כי הם נמעכים ונהרסים. לכן, אחרי השטיפה חרצנו את הזיתים (אחד אחד, כן כן) בסכין חדה ובהזדמנות זאת גם עשינו מיון וסילקנו את הפרי שלא היה מושלם. 

להמשך קריאה של כל הטיפים והמתכון:

שיתוף

מוזמנים לעקוב

אני מעלה תוכן מעניין ומתכונים טעימים

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן