fbpx

חוזרים לבית הספר עם תזונה דלת פחמימות‎

תמי סירקיס

תמי סירקיס

מנטורית לתזונה מבריאה

שלום חברים,
אני שולחת הפעם מידע חשוב לילדים או לנכדים שלכם ועונה על השאלה – למה חשוב שגם ילדים יצמצמו את כמות הפחמימות שהם אוכלים? ורגע לפני שאתם כועסים עלי נורא – אני לא מציעה שילדים שלכם יהיו בתזונה קטוגנית שהיא דלה מאוד בפחמימות אבל כן מציעה לצמצם להם בצורה ניכרת את כמות ואת סוגי הפחמימות שהם אוכלים כדי שיהיו בריאים היום – ובהמשך חייהם.
 
אז נתחיל בקצת חומר למחשבה: בני אדם נמשכים לאוכל מתוק מאז ומעולם (אפילו בתורה מספרים על אכילת דבש ופירות כחלק מעונג בתזונה). גם אנחנו, ההורים והסבים שלנו אכלנו פחמימות (לחם, אורז, תפוחי אדמה) וסוכרים (עוגות, ממתקים, מיצי פירות) כחלק מהתזונה היום-יומית של חיינו ולא היינו בעודף משקל או חולים. אז מה השתנה? כיום ילד עד גיל 8 אוכל כמות סוכר השווה למה שאכל אדם בוגר במשך כל ימי חייו רק לפני 100 שנה. התזונה המערבית מאפשרת לילדים שלנו לצרוך (ולהתמכר) לכמויות מטורפות של סוכר ופחמימות אשר משפיעות מיד ובהמשך על הבריאות הגופנית והנפשית של כל הדור הצעיר. 
תזונה דלת פחמימות
ילדים שאינם שמנים ולא אלרגים או רגישים לגלוטן או לקטוז יכולים לאכול מדי פעם פחמימות אבל הבסיס של התזונה שלהם צריך להיות מזון אמיתי, לא מעובד דחוס בנוטיריאנטים: בשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב שמנים (ללא תוספות של פרי או ממתקים) ירקות מכל הסוגים (כולל ירקות שורש), פירות במידה ומנות קטנות של תוספת פחממתית עם עדיפות למזון דל בגלוטן (אורז, תפוחי אדמה, בטטות). לאכול לשובע, בישיבה סביב שולחן, ללא מסכים ועם בוגר נחמד ואחראי לנהל איתו שיחה. אבל הכי חשוב לייצר סדר יום ללא חטיפים מלוחים, ממתקים, משקאות מתוקים, דברי מאפה מתוקים ומלוחים. חשוב ללמוד להתנהל עם 2-3 ארוחות טובות ביום ולא עם רצף של נישנושים / חטיפים / ארוחות ביניים אשר בדרך כלל כוללים בעיקר פחמימות וסוכרים והן משבשות לגמרי את התיאבון ואת התזונה.
 
לילדים שמנים, שכבר סובלים מעודף משקל ומדימוי גוף בעייתי, כדאי להציע תפריט LCHF – פפ”יש – “פחות פחמימות יותר שומנים”, למה? ראשית כי כל מי שאי פעם ניסה לרזות עם תזונה דלת שומן ועיתרה בפחמימות יודע לספר שהוא מסתובב כל היום רעב, מתוסכל ועצבני; “מחפש משהו”. וגם אם הם ירדו קצת במשקל אי אפשר להתמיד בתזונה הזאת לאורך זמן. 
 
יש כבר למעלה מ-18 ניסויים, שבוצעו בסטנדרט גבוה: ניסוי מבוקר הקצאה אקראית (Randomized Controlled Trial – RCT) אשר מראים בצורה ברורה שילדים ובני נוער עם עודף משקל, שהונחו לאכול תזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים ירדו מהר יותר במשקל, ללא פגיעה בבריאות. ואם תשאלו אותי – בהזדמנות זאת טוב להעביר את כל הבית לתזונה דלת פחמימות כי כולם יפיקו מכך תועלת.

אז מה לתת לילדים לאכול?

ארוחת בוקר – חביתה / ביצה קשה / גבינה שמנה וקצת ירקות. בבקשה רק לא “דגני בוקר” “חטיפי בריאות” או כריך מרוח במשהו מתוק – כי כל אלה הן “פצצות” של סוכר ופחמימות.  
 
לבית הספר שולחים ילדים עם כריך של לחמניה דלת פחמימות (מתכון בהמשך) (ואם הוא לא רגיש לגלוטן ולא שמן – אפשר לחמניה רגילה) ובכריך – אוכל אמיתי: גבינה, בשר, דג, ביצה רק לא ממרח קקאו או ריבה.
 
בבית ארוחת צהריים של אוכל אמיתי: בשר, עוף, דגים, ביצים, עם תוספת של ירקות מבושלים וסלט ואם הילד נורא רעב – מנה קטנה של אורז או ירק שורש מבושל. (לא! מנה של פסטה עם קטשופ -זאת לא ארוחה טובה, גם לא “שניצל תירס” מתועש)
 
ארוחת הערב תהיה שיכפול של ארוחת הצהריים או הבוקר – תלוי כמה אתם והילדים רעבים.
 
אני בכוונה לא מציעה ארוחת ביניים או חטיפים או “פרסים” של אוכל על סיום שיעורים או כדומה, כי הם לגמרי מיותרים! אנחנו צריכים להאכיל ולהזין את הילדים שלנו ולא לאלף אותם עם חטיפים… והחדשות הטובות הן שאם נתרגל כולנו אכילה בארוחות בלבד נעשה לכל המשפחה ממש טוב.
 
אמא’לה – סליחה אם “לחצתי לך על כמה כפתורים” ואת עכשיו כועסת עלי. אני יודעת שזה קשה והילד כבר מכור, אבל זאת האחריות שלך לעזור לו לצאת מהקריז וללמוד לאכול בריא. 
 
אם אתם מרגישים שאתם לא יודעים איפה להתחיל ומה לעשות קודם במעבר של כל הבית לתזונה דלת פחמימות אני ממליצה לנצל את הימים האחרונים של החופש הגדול ושל המבצע על הקורס – כי יש בו פרק שעוסק בתזונת ילדים ובני נוער. שבו לראות את הקורס יחד איתם – כשהם יבינו “למה” יהי להם קל יותר לשתף פעולה עם ה”איך”.

לחמניות טחינה ללא גלוטן

לחמניות טחינה אלה הן נפלאות: קלות ומהירות להכנה; מאוד טעימות; “מרגישות” כמו לחמניות אמיתיות ונשארות רכות ולחות גם יום-יומיים אחרי האפייה. מיעוט החומרים ומהירות ההכנה מאפשרת הכנה זריזה של מלאי חדש של של לחמניות בכל פעם שצריך.

הקישורים למתכונים לרשותכם כאן:

לקורס הדיגיטלי שלי
יסודות התזונה המבריאה
כבר נרשמתם?

זכרו, המפתח לשינוי בחיים הוא החלטה שפשוט לוקחים!

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

מוזמנים לעקוב

אני מעלה תוכן מעניין ומתכונים טעימים

מבצע
"אחרי החגים"!

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

399 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן