fbpx

שלום חברים,
השבוע פגשתי שלוש מטופלות חדשות ולתדהמתי לכולן יש תת פעילות של בלוטת התריס. מסתבר, שזאת ההפרעה האנדוקרינית השכיחה ביותר, אחרי סוכרת, בעיקר בקרב נשים והשכיחות שלה עולה עם הגיל. בעיות בפעילות בלוטת התריס (לפעמים שמה בלוטת המגן ובלועזית – תאירואיד) קיימת אצל 5%-10% מהאוכלוסייה. רוב המקרים מתגלים באיחור רק בבדיקות דם, ללא תלונות ספציפיות (כי לא תמיד נעשה הקשר בין התלונה לבין בלוטת התריס).

הורמוני בלוטת התריס משפיעים על שיחלוף החומרים ולמעשה חיוניים לתפקוד תקין ומשגשג של כל אברי הגוף – מהיותנו עוברים ועד 120. בלוטת התריס מפרישה שני הורמונים T3 ו-T4והם משפיעים על כל איברי הגוף. כאמור, חסר בהורמוני בלוטת התריס שכיח במיוחד בנשים והסיבה השכיחה היא מחלת השימוטו – מחלה אוטואימונית המתבטאת בדלקת כרונית והמובילה להרס של בלוטת התריס לאורך שנים.

אז מה ניתן לעשות בקשר לבעיה זאת?

המאמצים צריכים להיות מכוונים בראש ובראשונה לזיהוי שיש בעיה שקשורה בבלוטת התריס. אתם (ובעיקר אתן!) מוזמנים לבחון את עצמכם ולראות שלעתים אנחנו (והרופאים שלנו) נוטים שלא לקשר בין התסמינים להלן לבין בעיות בתפקוד של בלוטת התריס.

1. עייפות / תשישות / כבדות / חוסר מרץ — הרבה מילים שמתארות אותו מצב. אם התחושה הזאת נמשכת תקופה ארוכה ואינה משתפרת גם אחרי שינה עמוקה, חופשה או הפוגה כדאי לגשת לרופא לבירור העניין.
2. תנודות קיצוניות במשקל בלי סיבה אמיתית — כשהמשקל מתחיל לזוז כלפי מעלה וגם כלפי מטה (!!) מבלי שיש לנו הסבר הגיוני של שינוי בתזונה, בנטילת תרופות, בפעילות גופנית או תסמונת אחרת, יתכן שבלוטת התריס שאחראית על קצב חילוף החומרים לא מכוונת. בשלב ראשון, כדאי לנהל רישום של המשקל והתנודות ואח”כ לגשת לרופא.
3. דיכאון, חרדה והתקפי פניקה — אם הדופק מתחיל לרוץ מכל מחשבה קצת מדאיגה; אם חווים עצב עמוק, חרדה או בהלה בלי סיבה או הסבר ואם המצב הבריאותי אינו מגיב לטיפול רפואי, לשיחות או טיפולי מגע – כדאי לברר האם בלוטת התריס לא נמצאת במצב קיצון של תת-פעילות או עודף פעילות.
4. כאבים בעורף, נפיחות בצוואר, צרידות קבועה ורגישות למגע של צווארונים גבוהים — כולם ביחד וכל אחד לחוד לאורך זמן יכולים להיות סימן שבלוטת התריס משנה את צורתה והיא זקוקה לתשומת הלב שלנו.
5. נשירת שיער, שינוי במרקם העור וצבעו — כשבלי קשר למזג האוויר או לחשיפה לשמש העור והשיער נעשים יבשים, לא נעימים למגע ו”זקנים”, הנושא דורש בירור. סימן מובהק של תת-פעילות של בלוטת התריס הוא דילול ניכר שיער הגבות מעל העיניים…
6. עצירות, שלשולים, מעי רגיש ורגיז — מצב קבוע של עצירות שאינו תלוי בהרכב המזון ואינו משתפר עם טיפול יכול להיות סימן לתת פעילות של בלוטת התריס; מצד שני ריבוי יציאות רכות ושלשולים יכול להיות סימן לעודף פעילות של הבלוטה.
7. קפיצות של פרופיל השומנים בדם (כולסטרול) — רמות כולסטרול גבוהות שאינן מגיבות לשינוי בתזונה או לתרופות יכול להיות סימן של תת פעילות בבלוטת התריס; מצד שני כולסטרול נמוך מאוד שאינו קשור לתזונה יכול להיות סימן לעודף פעילות של הבלוטה.

הרשימה לעיל נכתבה בהתבסס על נייר הנחיות משנת 2011 של האגודה האמריקאית לאנדוקרינולגיה ומאמר באתר VERYWELL

אם עניתם “כן” על יותר משלוש שאלות לעיל – מומלץ לשתף בתחושות שלכם את רופא המשפחה ולבקש להישלח לבדיקות דם מקיפות עם דגש על בדיקת תפקודי בלוטת התריס וחיפוש אחרי נוגדנים אשר יכולים להעיד על מצב אוטואימוני בקשר לבלוטה.

*ביצוע בדיקות דם תקופתיות ומעקב אחרי מדדי הבדיקות. גם אם הם “בתחום הנורמלי” . חשוב לברר האם חל שינוי בתוצאות מאז הבדיקה הקודמת ואם כן – לאיזה כיוון? לא חייבים לחכות שהתוצאות תהיינה קיצוניות כדי לפעול. אפשר (וכדאי) להקדים בזיהוי המחלה.

שינוי בתזונה יכולים להשפיע על מצב בלוטת התריס ולהפחית חלק מהתסמינים.

אם תרצו ללמוד עוד על הקשר בין תפקוד בלוטת התריס לבין מדדי בריאות אחרים וכיצד אפשר לשפר אותם אתם מוזמנים להגיע לשמוע את הרצאת המבוא לפליאו ביום חמישי 22/12/16 בשעה 18:00 ברח’ הלח”י 31 בני-ברק.

כל הפרטים כאן

השבוע יצאה לדרך עוד קבוצת “אתגר פליאו 30 יום” בהנחייתי והפעם אנו נפגשים במתנ”ס קרית השרון בנתניה. בחודש הבא, האתגרים חוזרים לתל-אביב ואתם יכולים כבר לשריין את ימי ה’ בחודש ינואר כערבי המפגש שלנו לאתגר הראשון של שנת 2017. כל הפרטים יתפרסמו כמובן בדף הפייסבוק ובניוזלטר השבועי.

שלכם,
תמי

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן