fbpx

שלום חברים,
יש לי בקשה קצת מצחיקה: נסו להיזכר עם מי בפעם האחרונה, עשיתם משהו לראשונה? מי היה שם אתכם כשעשיתם שינויים חשובים שאתם בחרתם לעשות (זאת אומרת, לא שינוי חיצוני שנכפה עליכם, אלא בחירה שלכם). בעיקר תתמקדו בשינוי שהזניק אתכם למקום טוב יותר בחיים. יש לכם תמונה בראש?  סבבה!
אני מרשה לעצמי לנחש שלא הייתם שם לבד – היו שם עוד אנשים, ואני רוצה לדבר ההיום דווקא עליהם.

.

“הפשרה, מהלך השינוי והקפאה מחדש” הוא שמו של המודל לשינוי ארגוני בשלושה שלבים של קורט לוין. לוין (1890-1947) היה פסיכולוג יהודי ממוצא גרמני אשר היגר לארה”ב לפני מלחמת העולם השניה, שם עבד ולימד. הוא אחד החלוצים של תחומי הפסיכולוגיה היישומית והארגונית והמודלים שלו עדיין בשימוש היום. מודל שלושת השלבים הוא אחד הראושנים, שמסביר ומתאר מהלך יעיל של שינוי. אני אוהבת את המודל כי הוא ברור ואינטואיטיבי והשימוש במונחים מעולם הבישול מזכיר לי מתכון פשוט להכנה. המודל הוגדר לתיאור מהלך של שינוי אירגוני אבל אני מוצאת שהוא מודל מצויין לשינוי האישי שעובר כל מי שמחליט לשנות אורח חיים.

.

הפשרה

הפשרה – שלב ההפשרה קורה לפני השינוי עצמו והוא חשוב מאוד. לעתים, לצופה מן הצד, נראה שלא קורה פה כלום, אבל התחנה הקוגניטיבית של הישיבה והתכנון קריטית להצלחת כל מהלך השינוי. זהו שלב של איסוף מידע וגיבוש ההחלטה. בשלב זה נשאלות שאלות לגביהבחירה לעשות את השינוי: מה מידת המודעות שלנו לנחיצות השינוי? מה רמת התשוקה שלנו להיכנס למהלך של שינוי, שיכלול בוודאי, יציאה מאזור הנוחות שלנו? איזה ידע ואילו כלים עלינו לאסוף בדרך לשינוי? האם יש לנו אותם או שיש לנו חברים שיש להם את הכלים ואת הידע? האם יש מנחה “מורה דרך”, שכבר עשה את השינוי בעצמו ו/או סייע לאחרים לעשותו? איך רותמים אותו / אותה למהלך? מי עוד סביבנו יכול לעזור ולאפשר את השינוי? מי יתנגד ומה יש לעשות כדי לשכנע אותו להצטרף או לכל הפחות שלא יפריע? בשלב זה גם עורכים “רשימות בעד ונגד” ועוברים מספר מהלכים של כמיהה לשינוי, רתיעה ממנו ושוב כמיהה. גם למי שאינו נוטה לדחיינות, יש חשיבות לייצר “מועדי אל-חזור” לקבלת ההחלטה ולתחילת הביצוע. בדומה להפשרה של גוש קרח גדול – שלב “ההפשרה” הוא היציאה של אנשים ממצב קבוע-אוטומטי של דעות, מחשבות ופעולות החשיבה על נחיצותו והרצון לבחור בשינוי.

.

מהלך השינוי

מהלך השינוי – חשוב לציין שההגעה למצב החדש אינו אקט אחד – אלא מהלך של שינוי. שלב זה כרוך בקשיים רבים, כי גם אם הגענו חדורי מוטיבציה ואמונה בנחיצות של השינוי, המהלך עצמו לרוב אינו קל: “הכל מתהפך ומשתנה”. יש לשנות הרגלים רבים, שמשבשים את המהלך התקין של היום כולו; פעולות פשוטות ואוטומטיות דורשות חשיבה מחדש מה שמייצר חוסר שקט ואף כעסים, חרדה והתנגדות. בשלב הזה השיגרה מופרת ואין “טייסים אוטומטיים”; נדמה שהזמן חולף מהר והשינוי קורה לאט, עולות המון שאלות פרקטיות, ביצועיות ונדרשת סביבה תומכת עם מענה מהיר לשאלות קטנות וגדלות. יש פה תהליך של למידה וחניכה מחדש. התמיכה הנדרשת היא כפולה: האחת ממי שמוביל את השינוי וצריך לתת מענה מהיר לקשיים שעולים. התמיכה השניה מגיעה ממי שנמצאים בדיוק במצב שלנו ועוברים את אותם הקשיים והכעסים, ההצלחות וההפתעות לטובה. בשלב הזה נדרשים קשב וריכוז מוגברים לפרטים הקטנים, נכונות לחפש פתרונות יעילים ויש צורך בתקשורת ברמת עצימות גבוהה בין כל מי שמעורב בשינוי.

.

הקפאה מחדש

הקפאה מחדש – קורט לוין מגדיר שלב מסיים זה כתחנה בה ההרגלים החדשים הופכים לנורמה – נוצרים ״טייסים אוטומטים״ חדשים והם בהדרגה משחררים אותנו מהעסקת היתר והחשיבה על כל פרט ופרט. משך הזמן שלוקח שלב ה”קפיאה מחדש” תלוי בביצוע האיכותי של שתי התחנות הקודמות. ההקפאה נחדש מקבעת את השינוי ומגדירה נורמה חדשה ובת קיימא. בשלב הזה התקשורת עם המנטור דלילה יותר וכוללת פחות פרטים פונקציונליים ויותר חשיבה על חזון ויעדים חדשים, משוב עצמי ומהלך פרידה וסיכום. מערכות היחסים עם חברי הקבוצה מתגבשות מחדש. רמת הסטרס מתחילה לרדת, העידוד ההדדי הופך זורם ונינוח והיעילות של העבודה מחוץ למערכת זאת עולה.

מודל שינוי

.

אימון בריאות קבוצתי

המודל של קורט לוין מתאר שינויי באירגון – אבל המודל מתאר יפה גם את מה שקורה באתגר 30 יום לתזונה מבריאה. ביום שלישי הקרוב 9/5 נפתח אתגר חדש ואני מתרגשת וסקרנית לראות מי יגיע ומה נעשה ביחד. מבין מי שכבר נרשם – חלק מחברי הקבוצה סיימו בכוחות עצמם את שלב ה״הפשרה״ וכבר בשלים וכמהים להיכנס למהלך השינוי עצמו. לאחרים, שלב ההפשרה התחיל בהרצאת המבוא לפני שבוע אשר מעוררת המון-המון שאלות (וגם לא מעט כעס ותסכול על כל העיצות הגרועות שקיבלנו עד עכשיו). יש גם את “מי שאינו יודע לשאול” ואני יודעת שבסוף המסלול הם ידעו לא רק לשאול אלא גם ללמד! ולבסוף יש כמובן את מי שיודעים שהם צריכים ורוצים לעשות שינוי אבל מלאים בתירוצים, יושבים על הגדר ומחכים לסימן. להם אני אומרת – “חבר׳ה איתי ובלעדי ה- 13/6 יגיע… ” השאלה היחידה היא האם אתם תהיו לקראת סוף שלב ההקפאה מחדש עם אורח חיים חדש, שיפור במדדים, תזונה מבריאה והרגשה נפלאה או שנמצא אתכם מקטרים לחברים על קפה ומאפה בשכונה.

.

אני מאוד אוהבת להיות מאמנת בריאות אישית של בודדים או זוגות אבל מניסיוני, ה”שלם” של קבוצת האתגר, גדול בהרבה מ”סכום חלקיו”: מעבר לקשר איתי נוצרת במפגשים אווירה אינטימית וכנה בין החברים לבין עצמם. מי שהיו קודם זרים הופכים לאחים למסע ושותפים למשא. יש לנו כללי האתיקה בקבוצה, הסכמים לא כתובים איך נגיב זה לזה ומה מותר ומה אסור לעשות בקבוצה. קורה במפגשים האלה סוג של “קסם” – ובתום ה-30 יום המשתתפים מבינים שהם יכולים לצאת לדרך חדשה של אורח חיים טוב ובריא יותר (ועל הדרך גם עושים חברים חדשים לכל החיים).
אם אתם רוצים להיות חלק מה”קסם” הזה – אם מגיע לכם לחיות את החיים הכי בריאים והכי טובים שלכם – אני רוצה אתכם איתנו כי הקבוצה הפעם הולכת להיות גדולה ונפלאה!

לפרטים והרשמה- לחצו כאן

שלכם,

תמי

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן