סוכרת וחכמת המספרים הקטנים

שלום חברים,
בשבוע הבא ביום רביעי 13/7 ייפתח המחזור השני של אתגר הפליאו הקבוצתי בהובלתי ואני מאוד מתרגשת. לשמחתי, חלק ממשתתפי אתגר יוני נרשמו ראשונים לאתגר יולי ויחד עם מי שנרשמו אחריהם – הגעתי כבר אתמול ליעד ההרשמה שקבעתי לנו (אבל אפשר יהיה להצטופף קצת אם עוד בודדים שבכל זאת ירצו). אגב, המחזור הבא יפתח רק בספטמבר. לקבלת פרטים ולהרשמה ב"דקה ה90' –

לחצו כאן

הנה רק אחד המשובים הנעימים שקבלתי אחרי האתגר הראשון:

 

"תמי יקרה, התחלתי את המסע הזה ורק פחדתי לא להתאכזב שוב … קרה הלא יאמן: נפרדתי בשמחה מפחמימות וסוכר. הופתעתי עד כמה למדתי וכמה הידע חלחל וגרם לשינוי אצלי. אני בתחילת הדרך… אבל זה מרגיש מסע מרגש ושליו. דווקא כמנחת קבוצות ידעתי להעריך את הרגישות הרבה שלך לכל אחד ואחת ואת הנדיבות הנדירה שלך…"

 

תשמרו את התאריך – 29/7/16 – בוקר פליאו בתל-אביב 9:00-13:00 יום מרוכז גדוש בידע. אם אתם רוצים לעשות שינוי ולא יודעים איפה להתחיל, אם אתם לא בטוחים אם פליאו בכלל מתאים לכם – אתם מוזמנים לקבל דוגמית ולהגיע להרצאת המבוא שלי "בוקר פליאו". מי שכבר היה מעיד שקיבל הרבה מידע והסברים ברורים למה שווה לבדוק את צורת האכילה האלטרנטיבית החדשנית (והעתיקה) הזאת. ואיך להתחיל מיד ולראות תוצאות תוך כמה ימים.

לקבלת מידע לחץ כאן


 

אני רוצה לשתף אתכם במייל שקבלתי לפני כמה שבועות מקוראת קבועה של הניוזלטר:

 

שבוע טוב תמי,

אני קוראת בעניין את דבריך בעניין הפליאו, ורציתי לשאול מה השיטה הזו יכולה להציע לסוכרתיים שזקוקים בתזונה שלהם לפחמימות מורכבות, בעיקר דגנים מלאים וקטניות,
כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדמם.
אשמח לדעת ותודה רבה.
אורנה, ירושלים

 

אני בטוחה שהשאלה הזאת מטרידה רבים מהקוראים שלי, שיש להם סוכרת או שיש להם קרוב שמתמודד עם המחלה. השאלה מקפלת בתוכה פרדיגמה, שגורסת שחייבים לאכול פחמימות מורכבות, דגנים וקטניות כדי לאזן את הסוכר. ולכן, עולה השאלה איך עושים זאת בתזונה שהיא דלה בפחמימות?. התשובה היא מאוד פשוטה והיא טמונה בחכמת המספרים הקטנים : "קל יותר לאזן מעט סוכר עם מעט אינסולין מאשר הרבה סוכר עם הרבה אינסולין". הלוואי שיכולתי לקחת את הקרדיט לרעיון הזה – אבל הוא של אחד האנשים שאני מאוד מעריכה דר' ריצ'רד ברנשטיין.

 

השלב הראשון בהבנת תזונת הפליאו היא ההסכמה לוותר על פחמימות מורכבות (וקטניות ודגנים מלאים) כמקור אנרגיה והמעבר לצריכה מוגברת דווקא של שומן רווי (חמאה, שומן בקר, שומן דגים) ושומנים טובים מהצומח: זית, אבוקדו וקוקוס. הגוף יודע לשרוף גם שומנים וגם פחמימות – אבל כל עוד רמות הסוכר והאינסולין בדם גבוהות הגוף לא נכנס ל"מוד" של שריפת שומנים. בשנים האחרונות מתרבים המחקרים אשר מחזקים את הגישה, שגורסת שתזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים עדיפה למי שחולים בסוכרת, למי שרוצים לרדת במשקל ולמי שרוצים לשפר מדדי בריאות אחרים (וזה בעצם כולל כבר את כולנו).

 

דר' ריצ'רד ברנשטיין אובחן עם סוכרת סוג 1 כשהיה ילד בן 12 ב-1946 ובניגוד לרוב המטופלים בני דורו, אשר השתכנעו לאכול הרבה פחמימות ולנסות "לאזן" את עצמם עם הרבה אינסלוין – ברנשטיין בחר לחיות בתזונה דלה בפחמימות ולהזריק מעט אינסולין. ברנשטיין, שהיה בשנות ה-20 לחייו מהנדס, החל למדוד ולרשום לעצמו את רמות הסוכר על בסיס קבוע ומדויק מספר רב של פעמים ביום. הוא גילה, שהסוכר שלו "קופץ" ו"צולל" כל הזמן. הוא מצא שבכל פעם שהוא אוכל מזון עם פחמימות (לחם, קטניות, תפוח, בננה, עוגה, אורז, דגני בוקר ללא סוכר וכו') הסוכר קופץ. מאידך, כשהוא מזריק אינסולין לפי ההערכה כמה צריך הסוכר צולל. חשוב לציין, שגם אם הצליח לשמור על רמה ממוצעת ומאוזנת של סוכר בדם במשך היום – תמיד חווה את העליות והירידות אשר הקשו על התמדה באורח חיים רגיל והגבירו את הסכנות של הסיבוכים של סוכרת.

 

דר' ברנשטיין גילה מהר מאוד שהוא מגיע ל"איזון" נוח ומדויק כשהוא ממעיט מאוד בפחמימות ומחזיק את עצמו שבע ושמח עם מזון עשיר בשומנים וחלבונים. למרות שסוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2 הן מחלות שונות במהותן (בסוכרת סוג 1 – הגוף לא מייצר אינסולין ובסוכרת סוג 2 הוא מייצר יותר מדי אינסולין) השורה התחתונה היא זהה – עודף סוכר בדם. לפי דעתו של דר' ברנשטיין גם הפתרון זהה – תזונה דלה בפחמימות כדי לשמור על רמה אחידה ונמוכה של סוכר בדם.

 

כדי לעזור לסוכרתיים אחרים ליהנות משיטת הטיפול שלו בעצמו – שאז נראתה מאוד משונה – ברנשטיין הלך ללמוד רפואה בגיל 45 והיום (בגיל 82 – שיהיה בריא) אחד ממובילי הדעה בתחום של טיפול בסוכרת והשמנת יתר על ידי תזונה דלת פחמימות מוקפדת. אני מקווה שברור שלא מדובר ב"ריפוי" אלא צורה של "רמיסיה" – בה רמות הסוכר בדם תקינות ונורמליות בזכות מיעוט פחמימות ומינונים מינימליים ומדויקים של תרופות. המחלה לא חולפת רק נטופלת בצורה יעילה ומיטבית.

 

 

לשמחתי, גם מטופלים שלי מגלים מדי יום שהמעבר לתזונת פליאו ו-ישפ"פ (יותר שומן פחות פחמימות) תורמת לשיפור מדדי הסוכר בדם, לירידה במשקל ולתחושה כללית טובה יותר.

Dr. Bernstein's Diabetes Solution
לצפייה בסרטון אנימציה שמסביר מצוין את הרעיון ואת החשיבה

שלכם,

תמי

 

המידע הניתן כאן מהווה חומר למחשבה ואינו מהווה ייעוץ רפואי בשום פנים ואופן. כאן, כמו בכל מצב שקשור לבריאות או התמודדות עם אתגרים בריאותיים מומלץ להתייעץ עם הרופא.