fbpx

שלום חברים,

אקדים ואודה לכל אחת ואחד מכם שמגיבים, נרשמים לאימוני בריאות או שעות יעוץ; שואלים ומבקשים לקבל הבהרות ומידע. השבוע הוספתי עוד יום קבלת קהל בקליניקה שלי בתל אביב כי זרם הפניות הולך ומתגבר. אני חייבת להודות, שקצב הפניות שלכם גדול, מפתיע ומשמח (ובעיקר מצריך התארגנות יעילה יותר מצידי כדי לתת לכם מידע ושירות מהירים). הרצאת המבוא כבר מוכנה ובקרוב אפרסם מועדים ומיקומים לקיומה. במקביל אני גם עומלת על הרצאות העומק להמשך.

היום אני משתפת אתכם בתשובה שעניתי לקוראת אשר שאלה  – בצדק מבחינתה –  משהו כמו “אם כל מה שאת מספרת לנו על תזונה דלת פחמימות ועתירת שומנים נכון, אז למה לא שמענו על זה קודם מהמוסדות הרפואיים החשובים בעולם?”.

ראשית, בואו נזכור ש״המוסדות הרפואיים החשובים בעולם״ – הם אותם מוסדות אשר תמכו והטיפו בארבעים השנים האחרונות לתזונה דלת שומן – שבעיקרה היא עתירת פחמימות. זאת בעצם התזונה, המערבית הרגילה, אשר הביאה את האנושות בעולם המערבי למצבה הנוכחי הדי עגום.

מעצם ההנחיה לאכול אוכל דל שומן כולנו עברנו לתזונה עשירה יותר בפחמימות. מעבר אחד היה הגדלת מנות הפסטה, המאפים והלחם בתזונה היום-יומית. זהו מעבר מודע שעליו היה לנו שליטה. מעבר שני  (ודי ערמומי) היה מעבר למזון, שהוגדר כ”כדל שומן”. למה ערמומי? כי כדי שמזון דל שומן יהיה טעים ויזכיר את הגירסה האהובה ועתירת השומן יצרני המזון מוסיפים לו פחמימות. בפעם הבאה שאתם במרכול קחו רגע להשוות את אחוזי השומן והפחמימות במוצרי חלב שונים. הכל כתוב “שחור על גבי אריזה”. אתם צפויים להפתעה גדולה. בשורה התחתונה – למרות שחשבנו שאנחנו אוכלים אוכל מאוד בריא במשך ארבעים השנים האחרונות כולנו מעמיסים על הגוף הרבה פחמימות.

הפחמימות (לא השומן) הן הגורם העיקרי לבעיות. השמנת היתר וסוכרת סוג 2 הן שתי המחלות הדומיננטיות בעולם המערבי, הן מתפשטות כאילו היו מחלות ויראליות אבל הן מחלות של התנהגות (מה ואיך בני אדם אוכלים). נדמה לי שיותר ויותר רופאים, תזונאים ואנשי תקשורת אומרים בקול רם “קבלנו במשך שנים מידע מטעה וגרוע. אמרו לנו חצאי אמת וממש שיקרו לנו”. אלה הצהרות לא פשוטות.

 

איפה הכסף?
food pyramideהמעבר לתזונה על פי פירמידת המזון האמריקאית בתחילת שנות 70 היה נקודת ההתחלה של מגיפת ההשמנה. הפירמידה המליצה לנו לאכול 6-11 מנות פחמימה ביום ומעט מאוד שומן. עיצות גרועות מאוד כי היא האיצה את השמנת היתר. מאז ועד היום יש שתי תעשיות אשר מרוויחות מליונים בזכות זאת: תעשיית המזון ותעשיית התרופות. תעשיית המזון החלה לייצר מזון דיאט / דל שומן / ללא שומן (ועתיר פחמימות, חומרי שימור ותוספים שונים ומשונים). מזונות אלה, שנחשבים לצערי בעיני רבים כ׳מזון בריאות׳ הם המזונות שמניעים את השמנת היתר והתחלואה. ומאידך, יצרניות התרופות למחלות כמו סוכרת, לחץ גם גבוה, ותרופות להורדת כולסטרול מגלגלות מיליארדים. שתי התעשיות הללו מובילות במימון מחקרים שרלוונטיים לתחומם. הם מקיימים אותם ומפרסמים אותם. מחקר שתוצאותיו ומסקנותיו, אינם מתאים לתוכניות השיווק והמכירה שלהם נגנז. יש לחברות האלה קשרים חזקים של הון-שלטון  בארה”ב בכל מה שקשור לחקירה בנושאי בריאות הציבור (למה אין חוק ברור (עם שיניים) שאוסר מכירת מזון עם צבעי מאכל מסרטנים או שמן טרנס?) והון-אקדמיה, בכל מה שקשור למימון מחקרים ופרסומיהם. החברות דואגות שלא יפגעו העסקים שלהם ולכן אפילו מתנגדים לחקיקה שמבקשת לאסור הצבת מכונות למכירת שתייה מתוקה בבתי הספר בארה”ב. מאידך, חברות התרופות  רק לוחצות על רופאים להתחיל לתת טיפול כרוני למטופלים עם רמות כולסטרול, שעד לא מזמן, נחשבו תקינות.

paleo pyramideדיאטת הפליאו נכללת בקבוצה של הדיאטות שנקראת – LCHF-low carb high fat  ישפ״פ – יותר שומן פחות פחמימות.  מגמת תזונה זאת נמצאת בעלייה בכל העולם. במקומות שונים בעולם יש לה שמות אחרים  (ויש גם שינויים קלים בין מומחה למומחה – לגבי מיני מוצרי מזון האם הם נכללים באורח החיים הזה או לא.). בינתיים, אין הרבה תעשיות מזון או תרופות או תוספים שיכולות ליהנות ממנה – כי אוכלים בה “אוכל אמיתי” כמו בשר, ביצים, חמאה, ירקות לדוגמא. ומאידך,  לא אוכלים “מוצרי מזון” (שמן תירס, דגני בוקר, פיצה קפואה וידאט קולה לדוגמא). 

 

את המחקר העצמי שלי אני עושה כבר ארבע שנים – השקעתי אלפי שעות לימוד בקריאת מאמרים, מחקרים ושמיעת מאות שעות הרצאות מומחים מכל העולם אשר מציעים הסבר ופתרון למצב הבריאות המפחיד אליו הגענו. יש הרבה מומחים בעולם שמדברים וכותבים על הנושא. כולם מסכימים שמזון ג׳נק מעובד עם חומרי שימור וצבעי מאכל הוא רעל. כולם מסכימים שמזון מהונדס גנטית מפחיד. חלק מהמומחים מדגישים את נושא הסוכר והיותו חומר ממכר, והמקור למחלת סוכר סוג 2, מחלות לב וסרטן; אחרים שמים דגש על דגנים מהונדסים גנטית אשר מזניקים תחלואה אוטו-אימונית במחלות כמו צליאק, סוכרת נעורים והאשימוטו. מאמרים רבים עוסקים בנזקים הגדולים שעושים לנו שמנים מתועשים אשר מספקים לנו חומצות שומניות גרועות לבניית כל הרקמות בגוף שלנו. במקביל – רק עכשיו – למרות שהמידע היה בידי המדענים כבר שנים – רק עכשיו נאלצות הרשויות להודות שאין באמת סכנה בצריכת מזון עם כולסטרול (בשר, ביצים, גבינות שמנות, קוקוס ואבוקדו).  זה נושא גדול וחדש ואני עושה כמיטב יכולתי להגיש לכם מנות קטנות של ידע, כמיטב יכולתי. 

 

אחרי שעשיתי בחיי מהפך וכשהבנתי שאני רוצה לעשות שינוי בחיים של אנשים אחרים ידעתי שאני חייבת קודם ללמוד. כי ללמד אחרים על תזונה בריאה ולעזור להם להבריא ולרזות דורש יותר מרק ידע, נדרשת מומחיות בהובלת שינוי. את זה הלכתי ללמוד אצל הטובה מכולם – מירב בית-און בבית ספר מדיקאוץ’.

במהלך הלימודים שלי רכשתי כלים מבוססי מחקרים ומדע, כיצד להוביל שינוי; איך להעצים מוטיבציה, איך לזרום עם התנגדויות וללמוד מנפילות. נהניתי מאוד בשעות הלימוד הרבות וכמובן שעשיתי סטאג׳ עם סופרוויז׳ן עד להסמכה. אני שמחה לראות את מתאמנים שלי, שמתקדמים לעבר בריאות טובה יותר ואורח חיים חדש ונעים.

השבוע, סגרנו עוד מעגל ואני הרצתי במסגרת מדיקאוץ’ בקורס האימון הבסיסי. העברתי  מערך שיעור חשוב על ייחודו של אימון בריאות לשינוי הרגלי אכילה (וגם אמרתי כמה מילים על תזונת פליאו). אגב, קבלתי משובים שזאת הרצאה מרתקת ואשמח לחזור עליה בכל פורום. 

סקרנים? מתעניינים?  השאירו באתר או במייל פרטים שלכם כדי לקבל עדכון על הרצאות וסדנאות קרובות.

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן