חנוכה וטיפים להרגעת הצרבת שלכם

שלום חברים,
בשבוע הבא נדליק חנוכיות ותדלק לחלק מאיתנו הצרבת… לשמחתי המטופלים שלנו יימנעו בחג הזה (כמיטב יכולתם) מהכנה ואכילה של ספוגניות ולביבות. לפעמים הכי פשוט זה פשוט להגיד לא! ולא להשתעשע עם כל מיני תחליפים כמו "סופגניות קמח כוסימין מלא עם ריבת תות אורגנית" – הן עדיין פצצות מתקתקות של פחמימות מטוגנות בשמן רע.

ואתם – קוראי היקרים – שרוצים להתפנק ולהתרפק על סופגניה אחת או שתיים וכמה לביבות פה ושם… בכם אני מפצירה לבחור את הכי איכותי והכי טעים. אל תבזבזו את הכסף, הקלוריות והצרבת (ראו להלן) שלכם על סופגניות נחותות ועל לביבות שרופות.

זאת עיצה מפתיעה? יתכן. אבל, הגמישות היא אחד המרכיבים "הסודיים" שלי באימון בריאות וליווי לשינוי של מי שמתמודדים יום-יום עם בעיות של סוכרת, השמנת יתר ועוד. מניסיוני ראיתי שכשקצת "משחררים את החבל" – יותר קל לעמוד בפיתויים. אם תרצו לשמוע עוד אתם מוזמנים לשריין ביומן את שישי 5/1/18 – לחצו כאן לפרטים.

 

הצרבת

מי שלא חש צרבת (או ריפלוקס) לא יכול להבין כמה זאת חוויה לא נעימה: מרגישים כאב חד בחזה; תחושת צריבה בגרון, קושי בנשימה, כאבי ראש ואף שיעול מתמשך בזמן שכיבה. יש מי שחשים צרבת רק לעתים רחוקות ויש מי שהיא חלק משגרת יומם. הצרבת עצמה אינה נעימה ועלולה להתפתח לנזקים קבועים בדרכי העיכול. גם נטילה קבועה של תרופות נוגדות חימצון עלולה להניב השלכות חמורות בטווח הארוך – כמו מחסור בוויטמינים, ספיגה גרועה של חלבונים וסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס.

קבלו רשימה של חמישה טיפים להקלה על צרבת שלכם:

א. בשלב הראשון – תזכורת מאילו מזונות כדאי להימנע-
מזון שומני ומטוגן – החג הקרוב יהיה קשה לרבים מאיתנו. מזון בטיגון עמוק, מעבר לשאר נזקי הבריאות שנובעים מאכילת מזון שטוגן בשמן שהתחמצן – , הוא מכניס את הקיבה ואת הוושת למוד צרבת בסבירות גבוהה.
משקאות מתוקים, ממותקים ומוגזים (גם דיאט) מגבירים סיכוי לצרבת לכן העדיפו מים, חליטות קרות או חמות.
גלוטן – מעבר לכל שאר הנזקים של גלוטן, כמזון מעורר דלקתיות ומאיץ מצבי מחלות אוטו-אימנויות הוא גם מעורר צרבת אצל אנשםי רבים. מומלץ לעשות "ניקוי" מגלוטן למשך כמה שבועות ולראות אם יש שיפור.
ירקות סולניים ובעיקר עגבניות – יכולים להיות טריגר חזק לצרבת. גם פה, כדאי לנסות "ניקוי" מסולניים ולראות אם יש שיפור.
עוד מזונות שמעוררים צרבת הם – שוקולד, שום, בצל, קפה ומאפים שמנים שהוכנו על בסיס מרגרינה או שמני זרעים.
ב. לרדת במשקל – ההשמנה הבטנית יוצרת לחץ על הקיבה כלפי מעלה ומגדילה את הסיכוי לתחושת צרבת קבועה (כמו שיש לנשים בהריון). מניסיוני, הירידה במשקל בצורה היעילה ביותר היא במעבר לתזונה מבריאה אשר תומכת גם בבריאות המעי, הורדת מדדי סוכר והפחתת מצבי דלקת כרונית.

ג. לעבור לתזונה דלת סוכרים ופחמימות מתועשות – מחקרים מצאו שמזון מתועש וממותק יכול להזיק צרפבת וריפלוקס יותר ממזונות "ידועים" כמו קפה או שוקולד. הבחירה בתזונה זאת היא חלק מהמעבר לתזונה מבריאה.

ד. ככול שאנו מתבגרים תהליכי העיכול נעשים איטיים יותר- הקיבה מפרישה פחות מיצי עיכול מה שמגביר את אי הנוחות בזמן אכילת מזון חלבוני ושומני (גם שומנים טובים). מומלץ לוודא שאנחנו אוכלים חלבונים איכותיים וקלים לעיכול – בזכות היותם מבושלים היטב וחתוכים קטן – (לכן לאנשים מבוגרים עדיף לאכול תבשיל בשר טחון שהתבשל שעות מאשר סטייק על האש).

ה. שינה וסטרס – לאנשים שנמצאים במחסור שינה ו/או סטרס קבוע יש יותר אירועי צרבת, דופק מואץ ולחץ דם גבוה. הצרבת הופכת להיות הסיבה והתוצאה של מחסור בשינה והמועקה – וכך המצבים רק מחמירים. קבלו החלטה והיעזרו במאמן בריאות כדי לשבור את המעגל האכזרי הזה ולמצוא הזדמנויות של רגיעה ושינה טובה ואיכותית.

שלכם,

תמי