fbpx

שלום חברים,
למה אני מתנגדת לקביעה ש”ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביום”? כי מי שהמציא את הסיסמא היה קופירייטר מחונן בשנת 1944 כחלק ממסע פרסום לדגני בוקר של חברת ג’נרל פודס – General Foods כדי למכור יותר דגני בוקר. מי שהצטרף להמלצה היה צבא ארה”ב אשר רצה לפטם את החיילים הרזים שהגיעו להתגייס למלחמה.
סיסמת קמפיין הפרסום הייתה “לאכול ארוחת בוקר טובה – לעשות עבודה טובה יותר”

“Eat a Good Breakfast—Do a Better Job”.

ארוחת בוקר

במהלך מסע הפרסום, חולקו עלונים בחנויות המכולת בהם הוסבר מה החשיבות של ארוחת הבוקר והפרסמות ברדיו הכריזו: “מומחי תזונה אומרים שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר של היום.” תרשו לי לחלוק על הרעיון השיווקי היפה הזה ….

.

היסטוריונים נוטים להסכים כי “ארוחת הבוקר” תפסה תאוצה במהלך המהפכה התעשייתית באירופה, במאה ה-17. ארוחת הבוקר הפכה לארוחה קבועה וממוסדת ומטרתה הייתה להשביע את הפועלים בערים לפני יום העבודה הארוך שלהם בבתי החרושת. הארוחות כללו דייסה, לחם, גבינה, בשר, בירה ובעיקר שאריות מחוממות מארוחת ערב.

.

לקראת סוף המאה ה-19 המציא דר’ ג’ון הרבי קלוג את דגני הבוקר הראשונים. הם היו חלק ממזון הבריאות שהוא הציע ב”סניטריום” בניהולו. דר’ קלוג היה איש דתי מאוד והציע טיפולי הידרו-תרפיה, ספורט ותזונה “צנועה” של דגני בוקר מבוססי חיטה או תירס כדי להבריא את הגוף ולדכא את ה”יצר הרע” (דר’ קלוג האמין שמזון מתובל מדי מעורר את החשק המיני ומעודד אוננות, רחמנא ליצלן). הגירסאות הראשונות של דגני הבוקר היו יבשות וקשות מאוד, נטולת סוכר ונדרשה השרייה ארוכה בחלב כדי שאפשר יהיה בכלל ללעוס אותם. רבים טענו שמדובר ב”אבני חיטה” בטעם מזון לסוסים.

.

בתחילת המאה ה-20, למרות שדר’ קלוג ניסה להגן על המתכון שלו בפטנט קמו לו שני מתחרים מרים: חברת “פוסט” אשר העתיקה בלי בושה את המתכוננים שלו ו- וויל קית’ קלוג – אחיו של הדוקטור – אשר פתח בית חרושת והחל לייצר מגוון גדול של דגני בוקר, לפי המתכון המשפחתי, אבל עם הרבה פחות “צניעות”. שני המתחרים הפכו להצלחה אדירה כי הם “שפכו” על דגני הבוקר שלהם שני מרכיבים חשובים: סוכר ותקציב פרסום.

.

החל משנות ה-1940 דגני בוקר הפכו לתעשייה משגשת ופורחת של טעמים, צורות, צבעים והבטחות לתזונה בריאה וזריזה. מסעות הפרסום כוונו לאנשים העובדים, לילדים שהולכים לבית הספר ולעקרות הבית שחיפשו לזרז עניינים בבוקר. ההבטחה שמדובר במזון נוחות ובריאות, שלא דורש בישול או חימום, היא עוצמתית. לכל חברה היו מספר רב של מותגים עם טעמים, צורות, דמויות מצויירות וקמפיינים פירסומיים, שהתחרו זה בזה כל הזמן.

.

לעתים חולקו מתנות באריזות והקהל (בעיקר ההורים והילדים) הופצץ במסרים פשוטים במסעות הפרסום בזמן שידורי תוכניות הטלביזיה האהובות. השימוש בדמויות המצויירות הבטיח שהם לא יזדקנו בחלוף השנים. כבר אז התברר שהנאמנות למותג האהוב היא אדירה ומי שמתנחל ראשון על המדפים בבית ובקערות בבוקר יישאר שם לשנים רבות קדימה (זוכרים את המטבח של סיינפלד?).

oie_715425rnQuog8P

כאמור, הקמפיין של ג’נרל פוד ב 1944 – התחבר לקמפיין של הממשלה “להשמין” את החיילים שהגיעו לגיוס למלחמת העולם השניה רזים וחלשים מדי. הסיסמא קיבלה אישור של המדינה ובכך קובע סופית את ה”חשיבות” של אכילת ארוחת בוקר בכלל ודגני בוקר בפרט והפך ל”אמת ידועה”. מאז, התקיימו מחקרי תזונה רבים לילדים ולמבוגרים שלא הצליחו לאשש את הקביעה שחשוב לאכול דגנים בבוקר. ההפך, נמצא שמי שאוכל בבוקר ארוחה עתירת פחמימות יבטיח לעצמו רעב בלתי נשלט כעבור 3-4 שעות.

.

דר’ רוברט לוסטיג, אינדוקרינולוג ילדים שמוביל את המאבק במזון מתועש עתיר סוכרים מציין, שילדי ארה”ב אוכלים כמויות גדולות של סוכר, ופחמימות בכל בוקר. הוא אומר שסוכר הוא האלכוהול של הילדים ושאנו כהורים לא עושים מספיק כדי למנוע התמכרות. ריבוי הסוכרים בתזונה מגביר את הסיכויים של ילדים לחלות בכבד שומני, השמנת יתר וסוכרת. בראיון ציין שמבחינה מטבולית “לאכול קערת דגני בוקר ללא תוספת סוכר זה כמעט אותו דבר כמו לאכול קערת סוכר ללא תוספת דגני בוקר”.

.

אם תרצו לשמוע עוד על ארוחות בוקר בריאות אתם מוזמנים להירשם להרצאת המבוא לתזונה מבריאה ביום שני 2/10/17 בשעות הערב : 21:30-18:30

לפרטים לחץ כאן

שלכם,

תמי

מבצע מיוחד
בעקבות המצב

הקורס שלי
"המדריך ליסודות התזונה המבריאה"
במחיר מיוחד

49 ש"ח בלבד!

המבצע לזמן מוגבל.

דילוג לתוכן