מדהים! בדקו 135,000 איש וזה מה שגילו

שלום חברים,
ברכת שנה חדשה וטובה נשלחת לכל מי שחוזרים היום לבית הספר וטפיחה יפה על השכם נשלחת להורים שלהם ששרדו קיץ ארוך ודביק. החלטתי לדחות את האייטם המתבקש על "מה לתת לילד לבית הספר?" ובמקום זאת לספר בהתרגשות על פריצת דרך חדשה בחקר ה"תזונה הבריאה".

.

כותרות כל עיתוני העולם עסקו בממצאי מחקר PURE רחב היקף, אשר פורסמו השבוע בכנס החברה האירופאית לקרדיולוגיה בברצלונה. המחקר אף פורסם ב LANCET – מגזין מדעי מוביל, והוא יעורר מחדש את הדיון (ובוודאי גם את הוויכוחים) בשאלת צריכת שומן מול פחמימה – כמקור תזונה בריא יותר (או מזיק פחות).

.

המחקר נערך בקנדה על ידי פרופ' סלים יוסוף ואחרים והוא אדיר מימדים: עקבו לאורך 7 שנים אחרי135,000 איש, מ-18 מדינות במטרה לראות האם יש קשר בין תזונה לבריאות לבבית ואם יש מהו. המחקר הוא "תצפיתי" – כלומר אנשים מדווחים מה הם אוכלים, כמה ומתי. החוקרים לא אמרו לנחקרים מה לאכול אלא רק אספו את המידע כפי שתועד. בנוסף נאספו בדיקות שתן ודם מהמשתתפים והם היו במעקב רפואי הדוק לגבי מצבם הבריאותי. המחקר מצא קשרים בין תזונה לבין בריאות, וכיוון שמדובר במחקר כל כך גדול ושנמשך זמן רב כל כך הוא מעניין.

.

התוצאות שבמיוחד מרעישות את העולם הן שנמצא שצריכת פחמימות הייתה קשורה עם סיכון מוגבר לתמותה. לא נמצאה אבחנה בין פחמימות מעובדות ולא מעובדות. ממצא חשוב עוד יותר, הוא שצריכה גבוהה של שומן, כולל שומן רווי הייתה קשורה לירידה בסיכון לתמותה, לא כפי שסוברים רופאים ותזונאים רבים כבר שנים.

.

חשוב לציין שהפרסומים החדשים השבוע, מכנס הקרדילוגים בברצלונה ופרסום המחקר האפידמיולוגי הגדול PURE- הם המשך ישיר לחשיפה הראשונה של הנושא שעשה פרופ' יוסוף לפני חצי שנה בכנס קרדיולוגים בשווצריה. כבר אז הוא הכריז שההנחיות הקיימות דורשות תיקון כי אין ממצאים שמאוששים אותן. ההפך: נמצא שפחמימות מזיקות יותר לבריאות הלבבית, להשמנת יתר ולסוכרת מאשר שומנים; שומן רווי "מגן" על הלב ודווקא שמני זרעים (תירס, סויה, קנולה וכו' ) מזיקים. גם בכנס בשווצריה וגם השבוע בברצלונה, הממסד הרפואי נלחם בממצאים החדשים ולא מזדרז לגזור ממנו המלצות חדשות. קישור לסרט של פרופ' יוסוף מפברואר.

.

ממצא מעניין נוסף של המחקר היה בקשר לצריכה של פירות וירקות. המחקר אכן מצא יתרון לצריכה של 3-4 מנות של פירות, ירקות וקטניות ביום. מצד שני, צריכה של כמות גדולה יותר לא תרמה להקטנת הסיכויים למוות מאירוע לבבי. עוד עולה מהמחקר, שהתועלת מפירות, ירקות וקטניות גדולה יותר כשהם נצרכים כמזון טרי ולא מבושל.

.

פרופ' סלים יוסוף, החוקר הראשי של PURE התייחס במדסקייפ לממצאים ואמר: "אני מקווה שהתוצאות שמצאנו יגרמו להפסקת רגשי האשמה של כלל האוכלוסייה כאשר הם אוכלים שומן במידה מתונה. בעוד שצריכת שומן מאוד גבוהה, כלומר מעל 40% מהצריכה התזונתית, עלולה להיות מזיקה, הצריכה הממוצעת של שומן היא של כ-30% מסך הצריכה והיא תקינה מבחינה בריאותית. כולנו פוחדים משומן רווי, אך למעשה איננו צריכים לפחד. צריכת שומן רווי במידה מתונה למעשה נראית כמיטיבה לבריאות. בנוסף אין צורך ללחוץ על צריכה של 5 או יותר מנות פירות וירקות ביום, כאשר נראה שצריכה של 3-4 מנות תהיה קשורה ככל הנראה באותה התועלת."

.

כמחקר תצפיתי, PURE לא יכול להוכיח סיבה ותוצאה, הוא רק משקף קשרים בין מדדים שונים. במאמץ לחסל את ההטיות הנפוצות במחקר תצפיתי, החוקרים לקחו דגימות דם ממרבית המשתתפים במחקר ובדקו את רמות הכולסטרול ושומנים אחרים. נמצא שלמשתתפים עם צריכה גבוהה יותר של שומנים, או רמות נמוכות יותר של פחמימות, היו רמות נמוכות וטובות יותר של LDL (שנקרא כולסטרול רע) וטריגליצרידים, ורמות גבוהות יותר של HDL (מה שמכונה כולסטרול טוב). בדיקות אלו מסייעות לאשש את הממצאים העיקריים.

.

מחקר זה והפרסום הרב שהוא מקבל בעיתונות בכל העולם מחדד את המחלוקת של חוקרים רבים עם ה- AHA (איגוד הלב האמריקאי) אשר עדיין דבק בדיעה ששומן רווי מזיק ללב, למרות שיותר מחקרים מצביעים לכיוון ההפוך.

.

אם מעניין אתכם להתנסות בתזונה דלת פחמימות ועשירה בשומנים טובים – לפי המלצות מחקר ה- PURE – אתם מוזמנים להצטרף לאתגר 30 יום לתזונה מבריאה ולחוות בעצמכם את ההשפעה של המזון על הבריאות.
כל הפרטים נמצאים כאן

etgar frame למידע לחצו על התמונה

לבריאותכם,

תמי

  • Share